Paredz plašu tiesvedību 4

Ceturtdiena, 28. maijs, ir pēdējā diena, kad iespējams apstrīdēt iepirkumu konkursa rezultātus par sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošināšanu no 2021. gada. Jau vēstījām, ka Bauskas maršrutu tīklā jeb lotē uzvarējusi a/s «Nordeka», atstājot SIA «Tukuma auto» otrajā vietā.

Ja pašreizējie rezultāti paliks spēkā, iespējams, nākotnē gan visā bijušā Bauskas rajona teritorijā, gan arī starppilsētu maršrutos sabiedriskā transporta pakalpojumus nodrošinās a/s «Nordeka». Plānots, ka konkursa uzvarētāji darbu sāks 2021. gadā, bet eksperti par to šaubās.
Autotransporta direkcijas pārstāve  (ATD) Zane Plone skaidroja, ka SIA «Aips» konkursā nestartēja. Atgādinām, ka a/s «Hansabuss» Latvijā ir iegādājies vairākus pārvadātājus, kas līdz šim strādāja kā trīs uzņēmumi  – SIA «Tukuma auto», «Aips» un «Ludzas autotransporta uzņēmums», bet šajā konkursā startēja kā viens – SIA «Tukuma auto».

Līdz šodienai sūdzība par konkursa rezultātu no SIA «Tukuma auto» puses netika saņemta, apstiprināja Iepirkumu uzraudzības biroja pārstāve Samanta Krieva.

 SIA «Tukuma auto» galīgā piedāvājuma novērtēšanā ieguva 89 punktus, tehniskajā piedāvājumā saņemot 49 punktus un finanšu piedāvājumā iegūstot 40 punktus. Savukārt a/s «Nordeka» galīgā piedāvājuma novēr- tēšanā ieguva 95,86 punktus,    tehniskajā piedāvājumā iegūstot    58 punktus un finanšu piedāvājumā iegūstot 37,86 punktus. Z. Plone atzīmēja, ka a/s «Nordeka» piedāvāja jaunāku autobusu parku, kā arī autobusus, kas tiek darbināti tikai ar ūdeņraža dzinēju vai elektrodzinēju, tādējādi iegūstot augstāku vērtējumu tehniskajā piedāvājumā un augstāku vērtējumu galapiedāvājumu novērtēšanā.

Z. Plone informē, ka Bauskas lotē iekļauti visi starppilsētu un vietējās nozīmes maršruti, kas sākas un beidzas Bauskā, kā arī pārējie vietējās nozīmes maršruti ar citiem galapunktiem, kas ir šīs lotes ietvaros, piemēram, maršruti Vecumnieku, Iecavas vai Rundāles novadā. Paredzēts, ka a/s «Nordeka» apkalpos tos maršrutus šīs lotes ietvaros, kur pašlaik brauc SIA «Aips», «Aiva auto», a/s «Liepājas autobusu parks» un «Nordeka».

Par konkursu un pašreizējo situāciju Sergejs Vahņitskis, a/s «Hansabuss» menedžmenta direktors,  informēja: «Mēs izvērtējam konkursa rezultātus. Ir arī jautājumi, kurus mēs vēlamies noskaidrot tuvākajā nākotnē. Konkursa nosacījumi bija diezgan sarežģīti un procesa laikā trīs reizes mainījās. Mēs saprotam, ka konkurējam ar citiem dalībniekiem, un ceram, ka uzvarētājs neatkarīgi no tā, kurš tas būs, godīgi izpildīs līguma nosacījumus. Mūsu prakse balstās uz kvalitatīva līguma pakalpojumu sniegšanu sabiedriskajam transportam, bet tajā pašā laikā mēs atturamies no citu pārvadātāju pakalpojumu kvalitātes novērtēšanas.»

Savukārt Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas (LARPA) valdes priekšsēdētājs Uldis Kolužs uzskata, ka šādi konkursa rezultāti būtu iemesls pieprasīt Autotransporta direkcijas vadības atkāpšanos.

«Tas ir kaut kas drausmīgs. Gan process, kā tas notika, gan rezultāts,» vērtē U. Kolužs. Par iepirkuma konkursa procesu «Bauskas Dzīve» jau rakstīja. Uzņēmēji atzīmēja, ka konkurss iekļauj ļoti daudz teorētiskus dažādu veidu izmaksu aprēķinus, kas jebkurā gadījumā, visdrīzāk, liks apšaubīt iepirkuma konkursa rezultātus neatkarīgi no uzvarētāja.

«Situācija ir ļoti nesmuka, un kādam par to būtu jāatbild. Tas, ka tieslietas sāksies, jau ir skaidrs. Šajā konkursā bija augstākas prasības nekā Eiropā. Vesela virkne prasību bija pilnīgi nepamatotas. Ne visi konkursa nosacījumi bija vērsti uz saimnieciski normālu darbību,» uzskata U. Kolužs.

Vērtējot uzvarētājus, ir vēlme runāt par politisko ietekmi. Lielāko daļu maršrutu ieguvuši trīs uzņēmumi, kas saistīti ar Latvijas politikā zināmām personām.

A/s «Nordeka» padomes priekšsēdētājs ir Juris Savickis, SIA «Itera Latvija» prezidents, kuru mediji saista ar Krievijas politisko ietekmi, piemēram, 2002. gadā viņš bija viens no kandidātiem uz Krievijas valsts uzņēmuma «Gazprom» vadītāja amatu. A/s «Liepājas autobusu parks» valdē darbojas Harijs Krongorns, kuru mediji saista ar Latvijas politikā pazīstamajiem Andri Šķēli un Aināru Šleseru.

Interesants stāsts ir arī par   SIA «Sabiedriskais autobuss». Uzņēmuma valdē darbojas Vitālijs Komars, kurš vada arī SIA «Rīgas mikroautobusu satiksme», kura patiesais labuma guvējs ir Rīgas partijas «Gods kalpot Rīgai» biedrs Aleksandrs Brandavs. Viņš figurē arī citos uzņēmumos, kas sadarbojas ar Rīgas pašvaldību, un ir SIA «Rīgas karte» valdes loceklis. Pēdējais uzņēmums kontrolē braucienu uzskaiti galvaspilsētas sabiedriskajā transportā.

Un visbeidzot – reputācija kā faktors, kurš, pēc U. Koluža domām, vispār nav ņemts vērā. «No vienas puses, ir reģionālie uzņēmumi, kas ir gadu desmitiem strādājuši ar labu reputāciju. Cēsu «CATA» ir viens no modernākajiem uzņēmumiem, Ventspils šoferi katru gadu ir godalgotās vietās Latvijā. Jēkabpilī pirmie ieviesa ar gāzi aprīkotus autobusus. Pirmais uzņēmums, kas domā par ekoloģiju, lai gan viņu pieteikumu atzīst par neatbilstošu noteikumiem. Taču uzvar a/s «Liepājas autobusu parks», ar kuru pat līgumu gribēja pārtraukt par neizdarībām, un a/s «Nordeka», kas lauku maršrutos līdz šim vispār nav strādājusi,» bažas pauž U. Kolužs.

Tomēr visskarbākais stāsts ir par trešo no uzņēmumiem – SIA «Sabiedriskais autobuss», kas mūspusē savulaik bija zināms kā «B-Bus». Bauskas maršrutā uzņēmums izcēlās ar prasmi «ekonomēt», atrodot iespēju pakalpojumu nodrošināt ar veciem autobusiem, maz piemērotiem starppilsētu satiksmei. Autobusi regulāri lūza, pasažieri sūdzējās par neciešamiem apstākļiem. «Pirms trim gadiem bija liels troksnis, kad Kuldīgas lotē uzņēmumu «Sabiedriskais autobuss» nomainīja «Tukuma auto» un uzreiz ar pirmo mēnesi ienākumi par biļetēm pieauga par 40 procentiem. Tagad SIA «Sabiedriskais autobuss» atkal ir uzvarējusi Kuldīgas lotē un nomainīs «Tukuma auto»,» pauž U. Kolužs. Vienīgais pluss, ja uzvarētāji tā arī paliks, – Bauskā tomēr SIA «Sabiedriskais autobuss» neuzvarēja.

«Visi, kam ir tehniskās bāzes, pieredze un laba slava, neuzvarēja konkursos. Tas parāda, ka konkurss nebija vērsts uz izdevīgāko saimniecisko darbību. Kas notiks pēc trim gadiem, kad šie uzņēmumi strādās ar piedāvātajām zemajām cenām? Es uzņēmumiem ar sliktu iepriekšējo reputāciju vispār nebūtu ļāvis konkursā piedalīties,» sašutis ir U. Kolužs.

Lai arī pašlaik runā par to, ka darbu sāks 2021. gadā, iespējams, jaunais pārvadātājs varētu sākt strādāt tikai 2022. gada 1. janvārī. Un arī tikai tad, ja neradīsies problēmas, piemēram, ar pārsūdzībām. «Vispirms pārsūdzības ies uz Iepirkumu uzraudzības biroju. Ja tur pārsūdzības noraidīs, līgumu varētu slēgt pēc diviem mēnešiem. Uzvarētāji varēs pirkt transportu un gatavoties, bet, kamēr atnāks jaunie autobusi un visu citu sakārtos, paies ilgs laiks. Tāda ir mana prognoze,» atklāj U. Kolužs.

Tas gan nenozīmē, ka pašlaik pasludinātie uzvarētāji sāks strādāt savās lotēs, jo pēc Iepirkumu uzraudzības biroja vēl, iespējams, sekos virkne tiesvedību, kas var mainīt situāciju. U. Kolužs atzīst – ir izjūta, ka konkursa noteikumi jau apzināti tā uzrakstīti, ka pēc tam var tiesāties.

Tikmēr Autotransporta direkcijas valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš norādīja, ka Iepirkumu komisija, organizējot iepirkumu, vadījās pēc spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, vērtējot visus piedāvājumus vienādi neatkarīgi no to politiskās, ekonomiskās vai jebkādas citas piederības un distancējoties no subjektīviem vērtējumiem, iespaidiem vai emocijām.

Tika vērtēts konkrēts piedāvājums, ko pretendents iesniedza, startējot konkursā, nevis esošā situācija. Konkursā noteiktas konkrētas kvalitātes prasības, tādējādi pārvadājumu kvalitāte no 2021. gada būs daudz augstāka visā Latvijas teritorijā, arī Bauskas novadā. Mēs rūpīgi pārbaudīsim, vai pārvadātāji izpildīs visu to, kas tika solīts piedāvājumā (autobusu vecums, aprīkojums u. c.). Neatbilstību gadījumā pārvadātājam netiks dota iespēja sākt līguma izpildi.

«Vēlamies norādīt, ka U. Koluža vai jebkuras citas personas simpātijas pret atsevišķiem pārvadātājiem vai nepatika pret citiem uzņēmumiem nevar būt par pamatu tam, lai maršrutu tīkls tiktu sadalīts pārvadātājiem bez konkursa, balstoties tikai uz principu par to, kurš uzņēmums kurā reģionā vēsturiski ir darbojies,» teic K. Godiņš..

Papildus tam viņš informē, ka konkursā tika vērtēts saimnieciski izdevīgākais variants – 10 no 12 lotēm uzvarējis pretendents, kuram ir labāks tehniskais piedāvājums, un tikai divās lotēs uzvarētājs tika noteikts pēc zemākās cenas principa.

Jāatzīmē gan, ka četrās lotēs uzvarētājus tā arī nepaziņoja, tur konkursu sludinās no jauna. «Bauskas Dzīve» sekos notikumu gaitai un tam, kādu iespaidu tas atstās uz bijušā Bauskas rajona teritorijas iedzīvotājiem. 

A/s «Nordeka»
Uzņēmums dibināts
1991. gadā, pamatkapitāls –
2 669 223,2 eiro.
Pēdējos divos gados apgrozījums ir apmēram 14 miljoni eiro – 2019. gadā tie bija
14 343 374 eiro.
2017. gadā gūta peļņa
1 509 896 eiro, bet pēdējos divos gados fiksēti zaudējumi: 2018. gadā – 437 577 eiro, bet 2019. gadā – 70 784 eiro.
Patiesā labuma guvējs un uzņēmuma padomes priekšsēdētājs ir Juris Savickis. Padomes locekļi ir arī Nataļja Savicka un Sandra Savicka.
Avots: firmas.lv.

Pievieno komentāru

Komentāri 4

lasītāja

Pirmo reizi lasu, ka Valmieras "CATA" - vai tad Valmieras a ne Cēsu. Mīļie žurnālisti, neradiet baumas - Cēsu "CATA" 100 % zinu, ka Cēsu pārvadātājs "CATA"ar Aizkraukles , Ogres un citām vēl filiālēm

pirms mēneša, 2020.05.28 11:13

Ingus

izlasot šos murgus= Z. Plone atzīmēja, ka a/s «Nordeka» piedāvāja jaunāku autobusu parku, kā arī autobusus, kas tiek darbināti tikai ar ūdeņraža dzinēju vai elektrodzinēju, tādējādi iegūstot augstāku vērtējumu tehniskajā piedāvājumā un augstāku vērtējumu galapiedāvājumu novērtēšanā. Man sanāca smiekli! Būtu zināt kā līdz 2021.gada 1. janvārim Nordeka nodrošinās savu auto parku ar šādu tehniku un kur gala stacijās (autoostās) varēs papildināt baterijas !

pirms mēneša, 2020.05.28 12:00

kovbojs

Nu pie vella ar visiem autobusiem.Pieprasu veco labo diližansu.

pirms mēneša, 2020.05.28 12:08

Nja

Cirks kaut kāds. Tukumā pakalpojumu sniegs AS Talsu Autotransports, toties SIA Tukuma Auto darbosies Madonā ...

pirms mēneša, 2020.05.28 21:46

Vietējās ziņas

Uz bauskasdzive.lv pilno versiju