Kādi ir grāmatveža tiešie pienākumi? 1

Atbilde uz jautājumu par to, kādi ir grāmatveža tiešie pienākumi, visticamāk, katram grāmatvedim un katram vadītājam nedaudz atšķirsies, taču pamata būtība ir izsakāma vien dažos vārdos – grāmatveža pienākums ir rūpēties par uzņēmuma finanšu plūsmas uzskaiti, likumdošanas normu ievērošanu un kārtību finanšu jomā.

Katram vajag grāmatvedi

Lai arī pētnieki mēdz apgalvot, ka grāmatvedis ir viena no izzūdošajām profesijām, šobrīd joprojām neviens uzņēmums vai iestāde bez šī darbinieka nevar iztikt. Pat nelielos uzņēmos ir jābūt grāmatvedim, kurš rēķina nodokļus, algas, uzskaita ieņēmumus un izdevumus, iesniedz atskaites un veic visus nepieciešamos aprēķinus. Grāmatveža darbs ir nozīmīgs un vajadzīgs, tāpēc labi grāmatveži parasti par darba trūkumu nesūdzas.

Grāmatveži specializējas

 Mazos un vidējos uzņēmumos parasti strādā viens grāmatvedis vai grāmatvedības ārpakalpojuma sniedzējs, taču lielākos – notiek specializācija pa konkrētām jomām. Ja uzņēmumā vai iestādē strādā vairāku grāmatvežu komanda, tad kāds specializējas algas aprēķinos, cits – kases uzskaitē, vēl kāds veic darbības ar valūtām, cits atbild par noliktavu, bet cits – par atskaitēm utt. Visu “lielo bildi” kontrolē galvenais grāmatvedis, viņš arī uzņemas atbildību par to, lai ar grāmatvedību konkrētajā organizācijā viss būtu kārtībā. Labam grāmatvedim jābūt savas jomas ekspertam, tāpēc nemitīgi jāpilnveido savas zināšanas, iepazīstoties ar aktuālajām likumdošanas izmaiņām un sekojot līdzi pārstāvētā uzņēmuma vai iestādes attīstībai.

Izmantojot ārpakalpojumu grāmatvežu pakalpojumus, rūpes par grāmatveža pienākumu sadali un darba kontroli samazināsies, jo saskaņā ar noslēgto līgumu šo atbildību uzņemsies ārpakalpojumu sniedzējs.

Grāmatveža pienākumi

Bet nu esam nonākuši pie paša galvenā – kādi tad ir grāmatveža pienākumi? Ko varam sagaidīt no grāmatveža un par ko viņš uzņemas atbildību? Lūk, būtiskākais!

 - Uzskaites veikšana – dokumentu, pavadzīmju, čeku pieņemšana, kontrole un apstrāde, atbilstošu grāmatojumu veikšana.

- Darbinieku algu aprēķini un izmaksas saskaņā ar līgumiem un aktiem.

- Nodokļu aprēķini un samaksāšana.

- Atskaišu sagatavošana un iesniegšana atbilstošajās iestādēs noteiktajos termiņos.

- Gada pārskata sagatavošana – katra grāmatveža nozīmīgākais gada darbs.

- Nodokļu optimizēšana atbilstoši likumdošanas nosacījumiem.

- Atbalsts ikdienas finanšu jautājumos – šī kļūst par arvien nozīmīgāku mūsdienu grāmatvežu ikdienas sastāvdaļu, jo uzņēmumu vadītāji sagaida, lai labs grāmatvedis ir nemitīgi sasniedzams atbalsts, pie kura var konsultēties par esošajiem un potenciālajiem darījumiem, ar kuru kopā plānot uzņēmuma vai iestādes finanšu plūsmu.

- Atsevišķos gadījumos (ja to paredz pārstāvētā nozare) grāmatvedis var uzņemties atbildību par sadarbību ar bankām, var piedalīties inventarizācijās un noformēt atbilstošus dokumentus, kā arī noformēt preču eksporta vai importa darījumu formalitātes.

Pievieno komentāru

Komentāri 1

Lūk

Bauskā viss jādara vadītājiem.Ir grāmatveži kas strādā perfekti,bet viena daļa neko nejēdz.

pirms 3 mēnešiem, 2020.09.10 16:45

Reklāmraksti

Uz bauskasdzive.lv pilno versiju