Uzņēmumus vairāk dibina nekā likvidē

Latvijas ekonomikā 2004. - 2006. gadā bija vērojama spēcīga augšupeja, taču Bauskas rajonā 2004. un 2005. gadā likvidēti daudzi uzņēmumi. Iepriecinošais fakts, ka pērn mūsu rajonā nodibināti vairāk uzņēmumu nekā likvidēti, ne visiem rada pozitīvu nākotnes redzējumu.

Par nesen dibinātu uzņēmumu darbības jomu viedokļi dalās. Ir uzskats, ka veikalu ir tieši tik daudz, cik to spēj nodrošināt vietējā ražošana. Bauskas Domes izpilddirektors Jānis Mičulis vēlētos redzēt vairāk ražošanas uzņēmumu: «Bauska jau kopš seniem laikiem bijusi tirgotāju pilsēta. Arī tagad nekas nav mainījies - tāpat kā visā Latvijā, arī Bauskā lielākā daļa uzņēmējdarbības saistīta tieši ar tirdzniecību. Mums trūkst ražotāju un mazo uzņēmēju, kas veicinātu stabilu pilsētas attīstību. Tirdzniecības izaugsmi saskatu pakalpojumu un apkalpojošās jomas attīstībā.

Kādreiz valdīja uzskats, ka pašvaldība kavē uzņēmējdarbības attīstību, taču tagad šāds iebildums ir nevietā - vietvara sniedz atbalstu jauniem un esošiem uzņēmumiem. Arī iespēju mācīties mūsdienās netrūkst. Lai veiksmīgi attīstītu uzņēmējdarbību, nepieciešamas zināšanas. Mūsdienās likumdošana ir sakārtota, bez stabilām zināšanām un darba ir grūti attīstīt uzņēmējdarbību. Tomēr ne visi ir gatavi ieguldīt savu laiku un darbu.»

Ilze Žabova, Biznesa augstskolas «Turība» Bauskas filiāles vadītāja vietniece, uzskata, ka mazo un vidējo uzņēmumu vadītāji pieļauj kļūdas reklāmas un mārketinga metožu izvēlē, kas tiešā veidā atspoguļojas darba rezultātā: «Mazos un vidējos uzņēmumos ir pieņemts mārketinga un reklāmas aktivitātes organizēt pašā uzņēmumā. Bieži vien šīs funkcijas uzņemas paši uzņēmumu vadītāji vai cilvēki, kuru tiešie darba pienākumi ir pavisam citi. Tad veidojas situācija, ka cilvēks ar pieredzi, piemēram, vadībā, pieļauj virkni kļūdu komunikācijas procesā. Konkurences apstākļos ar intuīciju vien nepietiek, tā jāapvieno ar teorētiskām un praktiskām zināšanām. Panākumiem bagātam uzņēmējam nepieciešamas plaša profila zināšanas, jo svarīgi ir gan sekmīgi vadīt uzņēmumu un attīstīt ražošanu, gan piesaistīt klientus un veidot attiecības ar sabiedrību.»

SIA «Aizlīči» īpašniece Agita Hauka sava uzņēmuma veidošanai izmanto mentora palīdzību un arī pati darbojas kā mentore Lauku sieviešu apvienībā. Mentors ir persona, kura sabiedriskā kārtā ir gatava uzklausīt un analizēt idejas, sniegt padomu un palīdzību. Savukārt sabiedriskajā organizācijā «Līdere» Agita Hauka sadarbojas ar savu mentoru - izdevniecības «Lietišķās informācijas dienests» izpilddirektori Aivu Vīksnu.

Lai arī šāda sistēma var palīdzēt izvairīties no kļūdām, tomēr uzņēmuma struktūras organizācijai ir liela nozīme: «Viens vadītājs nespēj paveikt visu, viņš ar laiku nogurst, un uzņēmumam var sākties problēmas. SIA «Aizlīči» ir ģimenes uzņēmums, kas paplašinās. Jauns uzņēmuma virziens ir tūrisms, ar kuru nodarbojas meita. Tehniskās detaļas kārto vīrs, ar dokumentiem strādā grāmatvede.» Galvenais ieguldījums uzņēmējdarbības attīstībā ir Iecavas sieviešu kluba «Liepas» sāktā 30 iespējamo nākotnes uzņēmēju mācīšana. Galvenais - panākt, lai esošās idejas tiktu pārvērstas stabilā ienākumā un legālā uzņēmumā. Jācer, ka nākamais gads Iecavas novadā būs jauniem uzņēmējiem bagāts.

Viens no pazīstamākajiem jaunajiem uzņēmumiem mūsu pilsētā ir «Bauskas boulings». Lai arī uzņēmuma valdes locekles Lāsmas Rubules izglītība ir saistīta ar sportu, komercdarbība sākta ar skaidru stratēģiju un darbu dalījumu uzņēmumā: «Boulings nav vienīgais produkts, ko piedāvāsim. Būs arī biljards, dažādas galda spēles, karaoke istaba, deju zāle, kur var notikt arī aerobikas nodarbības. Darīsim visu, lai varētu piedāvāt izklaidi pēc iespējas plašākai auditorijai. Sadarbojamies ar Bauskas viesnīcu «Day&Night Hotel», izplatām bukletus par uzņēmumu bāros, viesu namos un Tūrisma informācijas centrā. Sākot darbību, ar «Latvijas Pasta» palīdzību izplatījām 17 tūkstoš bukletu par uzņēmumu. Piedāvājām arī bezmaksas spēli Bauskas pilsētas pedagogiem Skolotāju dienā. Nākotnē plānojam dažādas akcijas un piedāvājumus rajona iedzīvotājiem un tūristiem.

Uzņēmumā ar mārketingu nodarbojas speciāls darbinieks. Es vadu praktisko darbu Bauskā, uzņēmuma partneris strādā ar finansēm Rīgā. Katram ir savi darba pienākumi. 4. novembrī ar vecāko mehāniķi brauksim uz Sanktpēterburgu, kur vērosim pasaules čempionātu boulingā, piedalīšos boulinga klubu vadītāju seminārā, mehāniķis apgūs informāciju par iekārtu remontu.»

Jaunu piedāvājumu klāstā Bauskā ir pamanāma arī SIA «Luvra» struktūrvienība «Fitnesa klubs». Tās īpašniece Santa Ibragimova klubu radījusi, balstoties uz esošo pieredzi: «Ar aerobikas grupām darbojos jau no 1997. gada. Izveidota labākā aerobikas zāle Bauskā, ir papildpiedāvājumi sievietes labsajūtai - frizētava, solārijs, sauna, masāža -, būs vēl kas cits. Esam neliels uzņēmums - ap 20 cilvēku -, turklāt ar skaidriem mērķiem, tāpēc uzskatu, ka īpašus mārketinga speciālistus nav jēga algot. Īpašnieks ir gan ekonomists, gan grāmatvedis, gan arī pētījumu veicējs.»

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras rīkotā seminārā projektu vadītāja Agnese Griņeviča aprakstīja uzņēmumus, kādiem būtu ar mieru uzticēt papildfinansējumu: «Uzņēmumiem ir jābalstās uz zināšanām, jābūt augstam izmantoto tehnoloģiju līmenim, globāliem mērķiem un augsti kvalificētiem darbiniekiem.» Eiropas Savienība nav ar mieru finansēt uzņēmumus, kuriem finansējums ļauj tikai eksistēt vēl pāris gadu. Tiesa, pēdējā laikā nedaudz mainījusies finansējuma stratēģija - jaunie struktūrfondi vairāk pievēršas jau esošu uzņēmumu atbalstam, nevis jaunu veidošanai.

UZZIŅAI

Uzņēmumu dibināšanas un likvidēšanas statistika Bauskas rajonā:

2003. g./ 2004. g./ 2005. g./ 2006. g.

Likvidēti 69/ 156/ 281/ 88

Dibināti 79/ 112/ 95/ 121

Pievieno komentāru

Latvijā un pasaulē

Uz bauskasdzive.lv pilno versiju