Par Satiksmes ministrijas «marsiešu hronikām» 21

Jāatzīst, ka man vēl pavisam nesen nebija īpašas pieredzes sarakstē ar valsts iestādēm. Domāju – ja tu, cilvēks, uzdod jautājumu, tad iestāde atbild uz jautājumu. Taču nu man reizēm rodas iespaids, ka vismaz vienā ministrijā ir iemājojuši «marsieši», kas ne visai labi uztver jautājumu būtību, jo tos tulko ar kaut ko «Google Translate» līdzīgu.

Brunavas pagastā, kur es dzīvoju, ceļi ir nekopti, bedraini un grūti izbraucami. Regulāri publicēju šo brauktuvju video, skatītāji šausminās, bet nekas nenotiek. Taču, ja steidzami nekas netiks darīts, tad nākotnē pagasta maksātspējīgie iedzīvotāji pārsēdīsies apvidus auto, bet trūcīgākie būs spiesti braukt prom uz Īriju.

Jau tagad ir skaidrs, ka pamatskolu likvidēs un bērnus vajadzēs vest uz lielākiem centriem pa šiem sabrukušajiem grantsceļiem. Mūsu pagastā esam nonākuši tiktāl, ka uzņēmējs, kurš vairs nespēja izvest saražoto produkciju, 2013. gadā par savu naudu saremontēja ceļa posmu, ieguldot 40 000 latu. Toties autoservisi un rezerves daļu veikali klientu trūkumu neizjūt.

Esmu iepazinies gan ar Nacionālās attīstības plānu, gan ar Autoceļu sakārtošanas programmu, gan dažādiem likumiem un noteikumiem, taču no tā, kas tur rakstīts, Brunavā ceļi netop mazāk briesmīgi. Tāpēc sāku interesēties Satiksmes ministrijā, ko konkrēti paredzēts paveikt.

Uz saviem jautājumiem saņēmu divu ierēdņu sagatavotu un valsts sekretāres vietnieces Džinetas Innusas parakstītu vēstuli, kurā apgalvots, ka ministrija «ir sagatavojusi atbildes uz Jūsu iesniegumā uzdotajiem jautājumiem».

Vispirms jau es apšaubu pieņēmumu, ka satiksmes intensitāte uz šiem ceļiem ir tik zema, ka tos, kā domā valsts, nav jēgas remontēt. Jautāju, kā to noskaidrojuši?

Man atbild: «Satiksme autoceļos V1021 Grenctāle–Tilti–Tunkūni, V1023 Ķirši–Mežgaļu skola, V1024 Jātnieki–Tunkūni skaitīta 2016. gada 8. novembrī no plkst. 8 – 17, savukārt autoceļā V1022 Bauska–Brunava–Panemune skaitīta 2015. gada 11. martā no plkst. 10 – 13, uzskaites procesā tiek fiksētas visas transporta vienības, izņemot velosipēdus. Ņemot vērā, ka tie ir grantsceļi ar nelielu satiksmes intensitāti, satiksmes uzskaitei ir pielietota vizuālā satiksmes uzskaites metode.»

Tas esot pētījums! Viņi, redz, esot veikuši noslogojuma pētījumu autoceļiem! Novembrī no plkst. 8 līdz 17 vizuāli. Citur jau 2015. gadā 11. martā no plkst. 10 līdz 13. Jūs ņirgājaties? Vienreizējs pasākums, vienreiz gadā, nevis, pieņemsim, augustā, maijā un vēl citos mēnešos, kad varētu noskaidrot vidējo intensitāti.

Es iesūtīju video, kurā redzams, ka nav noņemts apaugums gar brauktuves malām, nav izveidots ceļa profils un nav veikta brauktuves sagatavošana pirms ziemas perioda, turklāt šie darbi nav notikuši vismaz pēdējos desmit gadus, nevienu sezonu. Rezultātā ir izveidojusies tā saucamā «vanna» bez ūdens noteces.

Jautāju, kādēļ nav veikta ceļa profilēšana, iestrādājot nesaistītu minerālo materiālu, un tā pieblietēšana? Un kāpēc autoceļi V1021, V1022,V1023, V1024 netiek sagatavoti ziemas periodam, novēršot virszemes ūdeņu novadīšanu uz lauku vai grāvi?

Atbildē apgalvots, ka brauktuves segums atsevišķos posmos esot izlīdzināts, lai gan tas ir pretrunā ar reālo situāciju: «Jūsu minētie autoceļi ir vienā līmenī ar apkārtējiem laukiem vai pat zemāki. Šādās vietās ūdens novadīšana tiek risināta, uz nomales ieslīpi izveidojot notekas. Lai risinājums būtu efektīvs, ir nepieciešama autoceļa zemes klātnes pārbūve, lai tā būtu virs apkārtējo lauku līmeņa, un meliorācijas sistēmu sakārtošana autoceļam piegulošajos īpašumos ūdeņu aizvadīšanai no brauktuves un blakus esošās teritorijas.» Un atbildē ne vārda par to, kāpēc nepieciešamie darbi netiek darīti. It kā māca mani, kas būtu jādara, tā vietā, lai izdarītu. Kur tad ir tās slīpās notekas? Vai paši rakstītāji, par tām melojot, nav kļuvuši slīpi?

Jautāju arī, kādēļ desmit tonnu ierobežojums ir noteikts uz ceļiem V1023 un V1021, ja tikpat sliktā stāvoklī atrodas arī V1021, V1022 un V1024? Pa brauktuvēm, uz kurām noteikti ierobežojumi, uzņēmēji nevar izvest produkciju un piegādāt izejvielas – īpašniekam jādomā, vai viņa ražotne vai zemnieku saimniecība nav jāslēdz ciet.

Man atbild: «VAS «Latvijas Valsts ceļi» Bauskas nodaļas būvinženieri, sākoties rudens sezonai, izvērtēja situāciju un pieņēma lēmumu ieviest atļautās masas ierobežojumu 10 t autoceļa V1021 posmā no Tiltiem līdz Tunkūniem un autoceļā V1023, kuri ir salīdzinoši sliktākā stāvoklī nekā autoceļi V1022 un V1024.»

Ir tāds teiciens par makaronu karināšanu uz ausīm. Ar to ministrija arī nodarbojas, jo kā cilvēks, kas darba darīšanās pa šiem ceļiem brauc gandrīz katru dienu, varu teikt, ka tās ir muļķības, – visas brauktuves ir vienādi ļoti sliktā stāvoklī. Kādēļ tas viss ir pieļauts gadiem? Kāpēc šoziem LAU atļaujas netīrīt sniegu pat pirms skolēnu autobusa reisa? No kā pieprasīt atbildību par ilggadēju ceļa bojāšanu? Kāpēc pagasta iedzīvotāju bērniem jau septiņos no rīta jābūt uz ceļa, ja skola sākas deviņos un attālums līdz tai ir tikai septiņi kilometri?
Jautāju, kad un kādēļ šie ceļi tika iekļauti 2017. – 2023. gada Valsts autoceļu sakārtošanas programmā?

Dž. Innusa atbild: «Valsts autoceļu sakārtošanas programma 2017. – 2023. gadam (turpmāk – Programma) netiek izveidota vienā konkrētā datumā. Programmas sastādīšana sākas ar visu autoceļu tehniskā stāvokļa un satiksmes intensitātes izvērtēšanu, kurā autoceļi ar sliktāku seguma stāvokli un augstāku satiksmes intensitāti ierindojas augstākā pozīcijā Programmas būvniecības un rekonstrukcijas prioritāšu sarakstā, bet autoceļi ar labāku seguma stāvokli un zemāku satiksmes intensitāti zemākā pozīcijā. Programmā pieejamā finansējuma ietvaros tiek iekļauti autoceļu posmi ar augstāku prioritāšu vietu. Brunavas pagasta valsts vietējie autoceļi nav iekļauti šajā programmā iepriekš minēto iemeslu dēļ.»

Tulkojot no «marsiešu» «pidžin latvian» žargona, laikam mēģināts pateikt – tas, ka Brunavas pagastā ir neizbraucami ceļi, vēl nenozīmē, ka citur nav vēl neizbraucamāku ceļu, un tāpēc dzīvojiet, kā mākat, un brauciet, kā sanāk, – mēs taču tos neremontēsim! Kāpēc tie ir iekļauti programmā, ja remontēt nemaz netaisās, neatbild – laikam taču kauns.
Es arī interesējos par to, kādi būs ikdienas darbi autoceļu uzturēšanai līdz remonta sākšanai, un lūdzu mani laikus par tiem informēt, lai būtu iespējams nepieciešamības gadījumā pieaicināt ceļu būves ekspertu un tiktu ievērotas «Ceļu specifikāciju» prasības.

Ministrija atbildēja, ka informāciju par operatīvi plānotajiem darbiem var iegūt, zvanot darba laikā uz VAS «Latvijas Autoceļu uzturētājs» Jelgavas ceļu rajona Bauskas nodaļu.

Vārdu sakot – netraucējiet mūs, ministrijas birokrātus! Mūsu darbs – atrakstīties.

Valdība ir šokā: «Kāpēc iedzīvotāji izbrauc no Latvijas? Kādēļ mums demogrāfija slikta? Kāpēc iedzīvotāji ir neapmierināti? Kādēļ uzņēmējdarbība laukos neattīstās?»

Tikmēr ierēdņi «cep» NAP, dažādas «programmas» un citas «marsiešu hronikas», pēc tam krauj tās arhīvā un «cep» atkal jaunas. Strādā.

Savukārt mēs nezinām, kāpēc ceļu nodokļu nauda, ko mēs visi maksājam tāpat kā lielo pilsētu iedzīvotāji, līdz Brunavai nenonāk.
Ievēroju, ka kāds «Latvijas Autoceļu uzturētāja» (LAU) darbinieks pamanījās aizrunāties, ka «grantsceļi ir periodiskas lietošanas autoceļi». Tā, lūk! Izmantojami tikai periodiski. Kā pārvietoties un strādāt tajā laikā, kad tie nav lietojami? Vai tas nozīmē, ka uz darbu arī es drīkstu braukt periodiski? Un slimot tikai tad, kad LAU atļaus?
 
Un tad es saprotu, ka mēs laukos ministru, politiķu un ierēdņu acīs esam tikai periodiskas uzmanības vērti iedzīvotāji. Esam interesanti tajos periodos, kad jāmaksā nodokļi vai jābalso vēlēšanās, turpretī, kad vēlamies dabūt to, par ko esam samaksājuši, no valsts saņemam stāstus par programmām. Laikam nesaprotam lielo politiku, tās vajadzības un prioritātes.

Taču ierēdņi ir palaiduši garām, ka laukos ir ne tikai izmisums, bet aug arī niknums un spīts. Vietējie cilvēki Vecpiebalgā spēja panākt, ka viņiem svarīgu ceļu saremontē. Mēs esam atraduši ceļa būves speciālistus un juristus, un 1. martā tiks organizēta Bauskas novada Konsultatīvās uzņēmēju padomes izbraukuma sēde kopā ar iedzīvotājiem, kurā tiks izstrādātas konkrētas prasības Satiksmes ministrijai.
Jo pretējā gadījumā pēc dažiem gadu desmitiem Brunava izskatīsies ne nu gluži kā pamesta planēta no Reja Bredberija «Marsiešu hronikām», bet ne mazāk skumja: «Pilsēta: haotiski rozā laukakmeņu bluķi, kas iemiguši uz smilšaina pakalna, dažas apgāztas kolonnas, pamesta svētvieta, bet tālāk — atkal smiltis, smiltis, jūdze pēc jūdzes.»

Pievieno komentāru

Komentāri 21

persika.

Malacis, visu pateica kā ir. Šo pašu tekstu var pārnest un attiecināt arī uz ceļu Bauska - Likvērteni - Jaunsaule. Tāds pats ceļš, tādā pašā stāvoklī, tā pati problēma, bet reakcija no jebkuras amatpersona nulle.

pirms gada, 2017.02.15 12:13

RP

Ha-hā! Rakstīju komentāru, bet...kārtējo reizi ''nobloķēja''.

pirms gada, 2017.02.15 12:42

Satiksmes ministrs Augulis no z/s "Jaunauguļi" tāds pats pamuļķis lauķis kā visi lauķi Latvijā.
Uzvelc gumijniekus un brien Pastariņ !

pirms gada, 2017.02.15 12:43

nja

šitāds sviests vēl nebij redzēts

pirms gada, 2017.02.15 13:04

mjāā

Ceļš no Ozolaines pagrieziena līdz Bārbeles mežam ir kā ar traktoru izrakts, vienās bedrēs!

pirms gada, 2017.02.15 13:14

opā opā

šitamam zēnam ir pasakas jāraksta - jākļūst par Andersena pēcnieku

pirms gada, 2017.02.15 13:16

persika.

Kāpēc pasakas? Pasaki kurā vietā viņam nav taisnība? Anderseni ir tur augšā kas tikai visu laiku atrakstās. Žēl, ka latviešu tauta tikvien māk kā apriet citus kas kaut ko vismaz mēģina darīt lietas labā. Nav neviena kas cīnītos par savu ceļu, savu pagastu, savu taisnību. Visi gļēvuļi baidās ka tikai kāds kaut ko nepasaka, nepadomā, lai jau tie citi iet un dara un mēģina kaut ko izsist un tos tad arī visi aprej, bet braukt pa asfaltētu ceļu, jā tur mēs visi gudri.

pirms gada, 2017.02.15 14:19

plūme

Raksta autoram paldies! Prieks, ka ir kas cīnās un mēģina atgādināt, ka ierēdņi ir tautas kalpi, kuriem ir jādara reāls darbs, nevis jāžvidzina pa taustiņiem, veidojot emuārus, vai jālej ūdens...

pirms gada, 2017.02.15 14:27

banāns

Tikai jācer, ka puisis nav sasparojies tuvojošos vēlēšanu dēļ, jo reālāks labums ir no sarakstes ar atbildīgajām institūcijām nevis pāris vēstuļu publicēšana visos iespējamos sociālajos tiklos, lai tās izlasītu pēc iespējas lielāks skaits cilvēku.:( Ceru ka kļūdos.

pirms gada, 2017.02.15 16:11

drīz jau

Nav jau ilgi jāgaida -- paskatīsimies, kurā sarakstā puisis parādīsies

pirms gada, 2017.02.15 16:14

to drīz jau

ja palasa zināmas mājas lapas, tad skaidrs ka šamējais ir no Sudrabas partijas, jo uzaicinātais binders-skorbuls palīdz bļaut par draņķīgajiem darbu veicējiem, un politiskā staigule Solvuce palīdz diriģēt šo "ieinteresēto" personu kori politiskajā mijkrēslī

pirms gada, 2017.02.17 15:16

To driz jau, to driz jau

Es citas lapas lasiju ka šamējai pie Kaimiņa partijā.

pirms gada, 2017.02.18 13:04

dalībnieks-to drīz jau

O pelēkās mājas žurkas iepīkstējās -pareizi jāsāk raustīties.Drīz sāksies žurku midzeņa dzenāšana.PIETIEK RĪT UN ZAGT.

pirms gada, 2017.02.18 19:06

dalībnieks-to drīz jau

O pelēkās mājas žurkas iepīkstējās -pareizi jāsāk raustīties.Drīz sāksies žurku midzeņa dzenāšana.PIETIEK RĪT UN ZAGT.

pirms gada, 2017.02.18 19:06

Īslīce

Izsaku lielu pateicību par Jūsu padarīto darbu. Mēs dzīvojam Bauskas novadā. Mūsu ievēlētie deputāti spēj murgot un izgrūst cauri baseinu priekš dažiem iedzīvotājiem nevis pilnvērtīgi pildīt darbu un izvērtēt prioritātes novadā( sastādīt grafiku ceļu remontiem) Gribētu zināt cik ceļus, TO KM, varētu savest kārtībā par baseina naudu protams iesaistot valsts līdzekļus.Oi, bet aizmirsu tie tikai par reālu darbu domā pirms vēlēšanām.

pirms gada, 2017.02.15 20:38

arī Īslīce

pilnīgi pievienojos šim komentāram- pilnīgs apsurds ar šo baseina būvi, kārtējo reizi būs pa***a nauda lielos apmēros...

pirms gada, 2017.02.16 11:46

nu re

kā ir, Īslīces deputāte palīdzēja un atbalstīja naudas izpļundurēšanu Bērzos ap 1 miljonu euro, tāpat atbalsta baseina figņu ar projekta maiņu, u.c. nesakarīgām NA vadoņa darbībām,

pirms gada, 2017.02.17 19:37

šahs

Jātaisa rokāde,leišiem atpak Brunava,latviešiem Palanga.1921.g.

pirms gada, 2017.02.17 07:57

Mats

Nenobiedēsiet, bet ja visas Bauskas novadam neērtās teritorijas kādam atdos, tad jau paliks tikai Bauskas pilsēta un kādi 3 km ap to. Ā jā, un protams Īslīce, jo no turienes ir vairāk kā puse pelēkajā mājā strādājošo.

pirms gada, 2017.02.17 16:24

karalis

visus tos Īslīces darboņus patriekt no novada

pirms gada, 2017.02.19 21:01

Brunava

Ja mēs būtu pie leišiem,tad mums būtu asfalts,kā tas ir ceļa posmā robeža-Birži. Tā kā nenobiedēsiet ar to . Un pilsētnieki varēs droši braukt caur leišiem uz latvju Kuršu kāpu.

pirms gada, 2017.02.17 08:25

Lietotāju raksti

Uz bauskasdzive.lv pilno versiju